Sessiz ve Saklı: “Çerezsiz Dünya”da Çevrimiçi Gözetim
DOI:
https://doi.org/10.47613/reflektif.2025.239Anahtar Kelimeler:
çerez, çerezsiz dünya, gözetim, dijital reklamÖzet
Çerezsiz dünya, çevrimiçi gözetim süreçlerinde geleneksel yöntemlerden birisi olan çerezlerin kullanımının yerine geçecek yeni yöntemleri içeren bir konsepttir. Son 20 yılda çerezler çevrimiçi izleme ve gözetimin en önemli aracı haline gelmiştir. Büyük teknoloji şirketleri ve reklam sektörü bu veriler üzerinden kayda değer kazanç elde etmiştir. Çerezlerin bu alandaki kullanımının yarattığı mahremiyet endişeleri hem tarayıcılar tarafından engellenmelerine hem de yasalar tarafından katı kurallara tabi olmalarına neden olmuştur. Çerezlere alternatif bir yöntem arayışına giren sektör, yeni ürünler geliştirmiş ve yeni gözetleme taktikleri benimsemiştir. Çalışma, çerezsiz dünya kavramını, yeni nesil izleme yöntemlerini ve gizlilik üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Alan yazında internet çerezlerine ait oldukça sınırlı çalışma varken, çerezsiz dünyayla ilişki bir çalışma yer almamaktadır. Çalışmada, çerezsiz gözetim teknolojilerinin geleneksel yönteme kıyasla daha az görünür, daha zor tespit edilebilir ve engellenmesi zor olduğu görülmüştür.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Murat Uluk

Bu çalışma Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
REFLEKTİF Sosyal Bilimler Dergisi'ne yayımlanması için değerlendirilmek üzere gönderilen makaleler, daha önce herhangi bir ortamda yayınlanmamış veya herhangi bir yayın ortamına yayınlanmak üzere gönderilmemiş olmalıdır.
Makalelerin yayıma kabul edilmesi durumunda ticari amaç da dahil olmak üzere ve aynı lisansı kullanılmak şartıyla, çalışmanın başka çalışmalarla birleştirilmesi, çalışmanın üzerine yeni bir çalışma yapılması ya da farklı düzenlemeler yapılmasına izin verilir.
REFLEKTİF Sosyal Bilimler Dergisi'nde yayınlanan çalışmaların telif hakları yazarına aittir. Yazarlar çalışmalarını çoğaltmak ve yaymakta özgürdür.