Kakafonik Seçim Kampanyaları, Önleyici Bilgi Doğrulama ve 2019 Nijerya Genel Seçimleri’nde Dezenformasyon

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.47613/reflektif.2024.155

Anahtar Kelimeler:

sahte haber, seçimler, dezenformasyon, seçim kampanyaları, propaganda, dijital medya kuruluşları

Özet

2016 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde gerçekleşen başkanlık seçimleri, sosyal medyada etkili olması açısından bütün dünyanın ilgisini çekti ve bu model iktidarı kazanma yönünden kestirme bir yol olarak gören aktörler tarafından diğer ülkelerde de kopyalanıyor. Bu modelin 2019 genel seçimlerine yaklaşan süreçte Nijerya’da da görüldüğünü söylemek mümkün; seçmenleri etkilemek amacıyla yalan ve dezenformasyon haber içeriği oluşturuldu. Birçok siyasi aktör ve destekleri için, uydurma siyasi içeriklerin üretilmesi ve yayılması ciddi bir süreç ve muhalefetin imajını itibarsızlaştırmak, kendi destek tabanlarını korumak ve aynı zamanda ikna edilebilir belirli grupları kazanmak için güçlü bir stratejidir. Bu çalışma, hükümetin, içerik sağlayıcıların, sivil toplumun ve çevrimiçi sosyal platformların dezenformasyona yönelik nasıl bir direnç oluşturabileceğin ve nasıl zararlı bilginin yayılmasının önlenebileceğini irdelemektedir. Çalışma bazı temel soruları ortaya koymaktadır: Bu paydaşlar müdahaleleriyle seçim sürecine ve medyaya ilişkin güvenin azalması durumunu azaltabilir mi? Dijital alan aracılığıyla oluşan bilgi akışı siyasi açıdan daha bilgili vatandaşlar yaratılmasında etkili olabilir mi? Eğer sahte haberler ülkenin seçim bütünlüğünü olumsuz yönde etkilemekteyse vatandaşlar ilgili süreçten sonra oluşan hükümetten demokratik bir şekilde hesap verebilirlik beklentisine sahip olabilir mi? Dolayısıyla, bu makale, 2019 genel seçimlerini çevreleyen sosyo-politik manevraları inceleyerek Nijerya’nın siber gerçeklik kaygılarının anlaşılmasını zenginleştirmeyi amaçlamaktadır. Bununla beraber, seçim döneminde insanların yanlış bilgileri almasını ve bu yanlış bilgilere tepki vermesini şekillendiren faktörler konusunda fikir vermektedir.

Yayınlanmış

13.02.2024

Nasıl Atıf Yapılır

Omilusi, M. (2024). Kakafonik Seçim Kampanyaları, Önleyici Bilgi Doğrulama ve 2019 Nijerya Genel Seçimleri’nde Dezenformasyon. REFLEKTİF Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 207–227. https://doi.org/10.47613/reflektif.2024.155

Sayı

Bölüm

Dosya Dışı